Vrij Camperen

HEERLIJK VRIJ MET DE CAMPER OP PAD

Kortste weg of snelste weg

Snelweg naar het zuiden

17 mei 2021 Het doel voor de eerste dag hebben we ingesteld op Reims, in de hoop dat de uitslag van de PCR test in de loop van de dag wel ontvangen zou worden en we dus een negatief testbewijs hebben om door Frankrijk naar Spanje te rijden. Alhoewel we als doel hadden om de snelwegen te mijden besloten we om maar wel de snelste route te nemen. Het weer was wel droog maar erg bewolkt en omdat de snelwegen onwerkelijk stil zijn leek het ons handig om via de snelweg zo snel mogelijk (binnen 72 uur) de Frans-Spaanse grens over te steken. Op de wegen in België was redelijk veel verkeer maar niet zo veel dat we er oponthoud door hadden. De rit gaat dus voorspoedig. Rond Antwerpen en Brussel komen we even in een file te staan maar dat duurt niet lang. De wegen in België zijn als van ouds erg lawaaierig en bij de Belgisch-Franse grens ook erg slecht onderhouden. Eenmaal in Frankrijk ging dat al snel beter. De fransen gebruikte deze extreem rustige periode om de wegen weer in top conditie te krijgen en dat is te merken ook. we reden vlot door tot voorbij Reims. Om 16:30 besloten we om naar een parkeerplek uit te kijken omdat vanaf 19:00 in Frankrijk de avond klok geld. We kozen voor Aire de Fère-Champenoise een parkeerplaats met 2 plaatsen voor de Camper en een service punt.

We vonden het indrukwekkend hoe gedisciplineerd de inwoners zich hielden aan de Covid maatregelen. We waren om 17:00 op de parkeerplaats en er was wel wat lokaal verkeer, de schoolbus bracht te leerlingen thuis en enkele zzp’ers kwamen thuis. Veel wandelaars met honden die even de dag bij moesten praten. Wij staan mooi aan een aangelegd grasveld met picknick bank we zijn de enige camper op de plek en om 19:00 is het doodstil op straat. Wij blijven ook maar in de Camper en kijken wat TV. We maken een plan voor de volgende dag en willen dan doorrijden naar Lyon. Maar eerst maar lekker slapen.

18 mei 2021 ’s Morgens eerst even de 1500W omvormer testen, een heerlijk kopje Nespresso (latte macchiato) gezet en ervaren dat de omvormer goed werkt. Hij begon wel te piepen bij het opstarten vanwege de piek spanning maar de koffie was prima. Na de koffie op naar Lyon, we rijden rond 10:00 weg van de parkeerplaats en gaan richting de snelweg en via Troyes en Dijon naar Lyon. Op zich een normale weg die we in het verleden wel vaker reden als we met de kinderen en caravan naar Spanje op vakantie gingen. Het was in die periode ook ’s nachts redelijk druk op de Autoroute du soleil maar deze keer is dat anders, we hebben de indruk dat we de enige zijn die er geld voor over hebben om zo snel mogelijk in Zuid-Frankrijk te komen.

Autoroute du Soleil mei 2021

De hele dag door gereden over de stille snelweg, veel wegwerkzaamheden onderweg maar daar kwamen we zonder oponthoud langs. De bekende volle parkeerplaatsen onderweg zijn bijna verlaten, een enkele vrachtwagen en wat franse toeristen stoppen er wel maar erg rustig.

In verband met de avond klok besluiten we om rond 16:00 uit te kijken naar een stopplaats voor de nacht. Liesbeth vond een plekje Domaine Paire, bij een wijnboerderij met meerdere plaatsen en de beoordelingen waren erg lovend, over de vriendelijke boer en zijn wijn proeverij. Het begon te regenen en de Garmin liet ons via smalle bergweggetjes op de plek aankomen. Een klein bergdorpje met een 2 tal B&B’s en verder boeren land. Het was even zoeken naar de ingang van de Camper plaats maar om 17:00 stonden we redelijk recht met uitzicht over de druivenvelden. Prachtig ondergaande zon achter de bergen en verder waren wij de enige bezoekers. We hebben nog geprobeerd de boer te vinden maar de boerderij leek verlaten. Jammer, geen wijn kunnen kopen maar we stonden helemaal gratis.

19 mei 2021 Het lijkt een zonnige dag te worden, op de wijnboerderij komen de medewerkers op hun werk, wij nemen nog even een heerlijke koffie voor we gaan rijden. Garmin stuurt ons nu de andere kant op, richting Lyon. Een klein stukje over het smalle bergweggetje waar we gelukkig geen schoolbus zijn tegen gekomen. Vervolgens over een bredere D weg richting de A6. Daarna dwars door Lyon, door de tunnel onder de stad door waar overigens ook bijna geen verkeer was enkel wat lokaal verkeer. Een beetje onwerkelijk.

Inmiddels reden we al in heerlijk zomers weer, 21 graden en zonnig.Het liefst komen we vanmiddag einde middag in Spanje aan maar daar lijkt de afstand iets te groot voor. Tanken doen we ’s morgens als we weg rijden bij de camperstop omdat de brandstof prijs zomaar 15 cent per liter kan schelen met de tankstations op de snelweg. Een volle tank is goed voor 600 KM maar dat rijden we niet op een dag dus stoppen we onderweg enkel om even te eten en te drinken en even van chauffeur te wisselen.

Na flink wat kilometers gemaakt te hebben kwamen we in de omgeving van Narbonne waar we besloten dat we nog een uur wilde rijden en dan een overnachtingsplekje zoeken.

We vonden bij het zuid franse plaatsje Ribéral Ferme de la Canterrane een olijfboer met camper plaatsen in de boomgaard achter de winkel. Het was ongeveer 17:00 toen we daar aankwamen. We volgde de bordjes maar bij aankomst leek het terrein gesloten. Even navragen bij de winkel en er liep iemand mee die de poort open deed zodat we daar konden staan. Een half uur later kwam er nog een camper naast ons staan. We hebben in de winkel een heerlijke proeverij gehad van de verschillende olijfolien die er werden gemaakt en geproefd van de gekruide zout mengsels. Heel bijzonder. De boer vertelde met veel passie over zijn producten.

Vanaf de camperplaats hadden we uitzicht over het vlakke land met op de achtergrond de Pyreneeën.

Donderdag 20 mei 2021, we hebben op de camperplaats  `Ferme de la Canterrane gebruik kunnen maken van de warme douches en de wasmachines, ook het drinkwater weer aangevuld en vertrokken om ongeveer 10:30 uur richting de Spaanse grens. hier waren we sneller dan we hadden verwacht. Ondanks de bewolking was het hier heerlijk warm en we besloten dan ook om niet zo lang door te rijden. We waren op tijd de grens over voor onze PCR test maar vonden het jammer dat er onderweg niemand naar heeft gevraagd. Om 12 uur bedachten we om van de snelweg af te gaan  ter hoogte van Gerona en zochten een camperstop aan de kust. Op basis van de revews kozen we voor camperstop S’Agaro de plaats lag aan een fietsroute die was aangelegd op het redelijk vlakke tracé van een oude spoorlijn die, volgens de beheerder van de camperplaats, door loopt tot aan Platja A’ro.

Alhoewel er veel hotels staan langs de boulevard is het erg stil in het dorp, We wandelen van de camperplaats via een pad naar beneden en staan al gouw op het strand. Merkwaardig genoeg is het strand volledig verlaten en over de boulevard loopt bijna niemand. We zien dat hier in Spanje het dragen van mondkapjes overal verplicht is zelfs op het strand, maar daar trekt niemand zich wat van aan. We kijken of we ergens wat kunnen lunchen maar dat valt niet mee, we gaan op een terras zitten maar na 15 minuten wachten op de bediening hebben we de hoop opgegeven dat er iemand is die ons wil gaan helpen. Uiteindelijk zijn we aan de andere kant van het dorp bij een klein barretje op het terras gaan zitten en daar wat gedronken. daarna nog wat rondgelopen door het stille dorpje en om 16:00 waren we weer bij de camperplaats waar de beheerders druk bezig waren om pionnen neer te zetten voor de  gereserveerde plaatsen. Het weekend is het hier kennelijk vol geboekt met fietsliefhebbers die van hieruit fietstochten ondernemen. wij kunnen hier dus maar 1 nacht blijven staan. ’s Avonds hebben we maar een plan gemaakt voor de komende periode, eerste doel is Cambrils.